Domkirken

Københavns Domkirke
Søndag den 25. august 2019
kl. 11.30

Vor Frue Kirke - Københavns Domkirke - er nok mest kendt fra radioens morgenandagter, gudstjenester, Natkirken og et kongeligt bryllup. Men kirken, der ligger i Nørregade, har også fået et museum.

Et museum i kirken
Ved indgangen til kirken fører en trappe op til en lang gang med muligvis Københavns flotteste og største vinduespartier. Københavns Domkirkes Museum finder man bag alteret på 1. sal, hvor den runde mur og de cirkelformede vinduer er med til at give museet smukke rammer i de historiske lokaler.

Et besøg i de gamle ruiner
Fra de store lyse lokaler kan man gå ned i Domkirkens 'kælder', hvor de frilagte rester af den gotiske kirkebygning ligger. Her kan man opleve, hvor det oprindelige gadeplan lå. Ruinerne går helt tilbage til 1316 og er de næststørste tilgængelige ruiner i København efter Christiansborg Slot.

Vor Frue Kirke
Vor Frue Kirke er usædvanligt helstøbt med en arkitektur og udsmykning der er skabt i samme åndedrag. Kirken er tegnet af arkitekten Christian Frederik Hansen og udsmykket af billedhuggeren Bertel Thorvaldsen i første halvdel af 1800-tallet. Udtrykket er gennem sidste restaurering ført tilbage, så de begge ville føle sig hjemme. Vor Frue Kirkes historie hører tæt sammen med byens udvikling fra dens grundlæggelse, over "opgraderingen" til universitetsby, og som centrum for reformationens voldsomme oprør og endelig som mål for englændernes beskydning i 1807.

Der er IKKE elevator i kirken!

Mødested:              Nørregade 8
Mødetid                  Kl. 11.15
Varighed:               1 time
Rundviser:             Guide fra Domkirken
Pris:                       Medl./gæst kr. 30,-/50,-.
Tilmelding:             Senest 18. august 2019
Hjemmeside:          https://domkirken.dk