Statens Museum for Kunst

Blomsten i kunsten

I efteråret 2021 venter særudstillingen Blomsten i kunsten, der skaber krydsbefrugtninger mellem fortællinger om blomster i den ældre kunst og i samtidskunsten.

Her åbner sig en sanselig verden fyldt med livskraft, skrøbelighed og skønhed

Frodige og følsomme fortællinger
Vi kan ikke få nok af blomster! Med deres skønhed, frodighed og duft stimulerer de vores sanser og har en terapeutisk effekt på vores helbred. Vi omgiver os med blomster i vores hjem og bruger de sm symbolske budbringere ide mest følsomme situationer – når vi udtrykker kærlighed, når vi fejrer og sørger. Blomster er med andre ord dybt integreret i vores liv. Udstillingen fortæller historien om menneskers fascination af og forhold til blomstens verden.

Historiske rødder og fremtidsfrø
Som motiv i kunsten har blomsten haft flere storhedstider. Blandt andet i 1800-tallets sjælfulde skildringer af blomsters skønhed og grokraft, der var en de af en søgen efter at forstå naturens væsen og verdens sammenhæng. Blomstermotivet optræder på nye måder i kunsten i dag hvor forskere advarer om biodiversitetskriser og de unge går på gaden for klimaet. Den romantiske forestilling om den uspoleret natur er gået tabt, og samtidskunstnerne gentænker relationerne mellem blomst og mennesker md værker, der fulde af sensibilitet, humor og kritik.

Udstillingen viser værker af internationale og danske kunstnere i en bred vifte af kunstneriske udtryk med et tidsligt spænd på 200 år. Mødet mellem den ældre kunst og samtidskunsten skaber rum for refleksion over de historiske rødder, som har formet vores natursyn og stiler spørgsmålet til vor eksistens nu og i fremtiden. Glæd dig til en forførende udstilling med tankevækkende værker, der rækker fra Anna Syberg og Alhed Larsen til Nathalie Djurberg & Hans Berg og Marc Quinn, og mange flere.

Søndag         7. november 2021 kl. 11.00
 Mødetid:      kl.10.45
 Pris:             kr. 175,- for medlemmer / kr. 195,- for gæster
 Mødested:    ARKEN - Skovvej 100, 2635 Ishøj