Standardside

Wilhelm Bendz, En billedhugger (Christen Christensen) arbejder efter levende model i sit atelier, 1827. SMK

Statens Museum for kunst

Dansk Guldalder

- Verdenskunst mellem to katastrofer

Søndag den 8. september 2019 kl. 10.15

Oplev den største udstilling om guldalderen i Danmark nogensinde! Med udstillingen fortælles historien om, hvordan en af de mest kreative perioder i dansk kunst- og kulturliv kunne opstå. Og hvordan guldalderens kunstnere skabte de billeder af Danmark og det danske landskab, som vi har kendt og dyrket lige siden.

Der vises en af de mest elskede perioder i dansk malerkunst med over 200 malerier og tegninger fra perioden 1807-1864.

De største kunstnere

Vi viser værker af 40 af periodens allerstørste kunstnere som Christen Købke, C.W. Eckersberg, Elisabeth Jerichau-Baumann, Constantin Hansen, J.Th. Lundbye, Wilhelm Bendz, Wilhelm Marstrand, Martinus Rørbye og P.C. Skovgaard sammen med mere ukendte kunstnere.

Det Danmark, vi kender

Med udstillingen fortæller SMK historien om, hvordan en af de mest kreative perioder i dansk kunst- og kulturliv kunne opstå. Og hvordan guldalderens kunstnere skabte det billede af Danmark og det danske landskab, som vi har kendt og dyrket lige siden.

Udstillingen er produceret i samarbejde med Nationalmuseum Stockholm og Petit Palais i Paris.

Søndag den 8. september 2019 kl. 10.15

Mødetid 10.00 ● Pris 150/160